- שיווק לעסק (25)
- הרצאות והכשרות (30)
- פתיחת עסק חדש (31)
- קרן שמש – בתקשורת (45)
- ניהול העסק (55)
- מכירות בעסק (9)
חקר שוק ללא תקציב…אפשרי! מדריך פרקטי לביצוע
חקר שוק – זה בדוק!
חקר שוק הנו אחד הדברים החשובים ביותר שעל בעל עסק לבצע בתחילת הדרך על מנת להיות עסק מצליח, ולמעשה במשך כל הזמן. זהו כלי חשוב, אשר נועד ליצור לכם תמונת מצב בדבר הכוחות הפועלים במקביל אליכם בשוק, ולסייע לכם במציאת רעיונות לשיווק העסק, קביעת אסטרטגיות שיווקיות, תמחור וקבלת החלטות נוספות.
חקר שוק עיקרי
מטרת חקר השוק העיקרי, או אם תרצו – המחקר הראשוני, היא איסוף נתונים עצמאי שלכם וניתוח נתוני מכירות ומדידת האפקטיביות של שיטות שיווק העסק הנוכחיות שלכם. אל תקלו ראש בחשיבות האיסוף העצמאי – נתונים שתאספו בעצמכם יתנו לכם את המידע הרלוונטי ביותר בעבורכם, בהתייחס לעת הנוכחית ולמאפיינים הייחודיים של העסק שלכם. כיצד עושים זאת?
- ביצוע ראיונות – טלפוניים או פנים מול פנים (גם לשאול בחביבות את הלקוח שלכם מספר שאלות רגע לפני שהוא עוזב את החנות מהווה ריאיון)!
- סקרים ושאלונים- קבוצות מיקוד המייצגות את הקהל היעד פוטנציאלי שלכם
דוגמאות לשאלות אותן תוכלו לשאול את הלקוחות שלכם:
א. איזה גורמים אתם מביאים בחשבון כשאתם רוכשים את המוצר או את השירות?
ב. מה אתם אוהבים במוצרים / שירותים המוצעים כיום בשוק? ומה פחות?
ג. מהן הצעותיכם לשיפור?
ד. מהו המחיר המתאים לדעתכם למוצר / שירות זה?
חקר שוק משני
מהות חקר השוק המשני היא לאסוף ולנתח נתונים שכבר פורסמו. כך תוכלו לזהות את המתחרים שלכם; מה טווח המחירים של המוצר שאתם מציעים בשוק הכללי? כיצד המתחרים שלכם משווקים את עצמם והופכים לעסקים קטנים מצליחים? מה היתרונות והחסרונות של המתחרים שלכם? כיצד התחום הזה של השוק מתנהג, ומה אופי התחרות בו? מה אופי קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלכם? מה הם מחפשים, באיזו מדיה הם נמצאים? מה מידת הבקיאות שלהם בשירות אותו אתם מציעים? ועוד.
איכותני מול כמותי
ישנן שתי קטגוריות של איסוף מידע לחקר שוק: כמותי ואיכותני. שיטות איסוף מידע כמותי מתאפיינות באיסוף נתונים מספרי ודורשים דגימת קבוצות גדולות. תוצאות מחקר כזה יהיו לרוב נתונים סטטיסטיים. אחד הכלים המשמעותיים בתחום זה הנו האתר / עמוד הפייסבוק שלכם; בהם אתם יכולים לספור את כמות הכניסות, כמות ההקלקות, את מידת המעורבות של העוקבים (לייקים, שיתופים ותגובות) וכמובן את אפקטיביות הקידום הממומן שלכם. בנוסף, תוכלו להבין כמה זמן הם נשארים באתר ומאיזה עמוד הם עוזבים אותו. שיטות איסוף מידע איכותניות כוללות ניתוח שלל הדעות, העמדות, הערכים והאמונות של הלקוח שלכם. שיטות אלה דורשות קבוצות מדידה קטנות יותר.
אל תיפלו היכן שכולם נופלים…
אל תשתמשו רק בחקר השוק המשני. השקיעו זמן באיסוף נתונים עצמאי המותאם בדיוק לאופי של העסק שלכם, ולנקודת הזמן הנוכחית.
אל תשתמשו רק במקורות מהאינטרנט. לא כל הלקוחות הפוטנציאליים נמצאים שם, אפילו שנוצרה בשנים האחרונות האשליה שכן.
אל תבצעו סקרים רק בקרב האנשים שאתם מכירים. פנו לקהלים שונים מכם, לאנשים ממגדרים ומגזרים שונים וגם ללקוחות פוטנציאליים מאזורי מגורים אחרים. כך תצרו תמונת מצב מגוונת, מקיפה ומדויקת יותר.
רוצים לקבל עוד מידע מקצועי כמו זה שיכוון אתכם בדרך להצלחה?
הירשמו לבלוג שלנו ותהיו צעד אחד לפני כולם.
חושבים שאתם מתאימים לקבל סיוע מקרן-שמש? הגישו מועמדות כאן