ניהול הארגון בזמן מגפת הקורונה – ממשבר להזדמנות

חיפוש מאמרים

הרשמה לעדכונים


משבר הקורונה מייצר למנהלים הזדמנות לבחון מחדש את אופן עבודת הארגון להכניס שינויים שעולים בקנה אחד עם טיפול במשבר וצרכי הארגון בכלל. רף התנגדות העובדים נמוך יותר ומאפשר להעביר עובדים לעבוד מהבית, לבסס תקשורת בפורטלים ארגוניים ולעבור למשרות חלקיות/קבלנות משנה. כדאי לבחון כיצד משבר הקורונה יכול לייצר הזדמנות עסקית לפתח מוצרים/ שירותים חדשים ולבסס צורת התקשרות חדשה מול לקוחות וספקים קיימים

שלב ראשון – תמונת מצב עדכנית

יש להתחיל במיפוי תמונת המצב הארגונית:

·        מי הושפע מהמצב, אילו מחלקות /עובדים?

·        איך המשבר משפיע על המצב הפיננסי של הארגון?

·        איך ההשפעה על יכולת הייצור של הארגון?

בארגון גדול רצוי להגדיר מנהל או צוות לטיפול במצב שבאחריותם לגבש עקרונות להתמודדות מול תסריטים של מצבים אפשריים כגון עוצר טיסות, איסור שימוש בתחבורה ציבורית והיעדרות ממושכת של עובדים. במקביל יש לרכז תמונת מצב כוללת של הארגון, הספקים, הלקוחות והשווקים שתתעדכן באופן שוטף.

שימור לקוחות

חשוב ביותר לתקשר ברור ובשקיפות מלאה את המצב עם הלקוחות. יש לבדוק מול כול לקוח את הצורך והמשמעות של דחיה בהספקת מוצרים ושירותים ולהגדיר את מרחב התמרון וסדר קדימות. עבודה משותפת עם הלקוחות תאפשר למזער מראש משברים, לפתור צווארי בקבוק ולייצר שותפות שיכולה להעמיק את רמת האמון והקשרים לעתיד.

שלב שני – הערכות לעתיד הקרוב

ראשית יש להבטיח קיום תשתיות ארגוניות טכנולוגיות שתאפשר עבודה מרחוק. מומלץ לבדוק מי יכול לעבוד מהבית ולעודד מעבר לעבודה ביתית מהר ככל הניתן כדי לשמור על בריאות העובדים.

השהות בבית יכולה לייצר מצב לחץ אצל חלק מהעובדים, ביסוס שגרת עבודה יכול לסייע לעובד בהפחתת הלחץ ולמזער נזקים. כדאי לקיים שיחה מקדימה ולהחליט על דרכי עבודה מרחוק. לקבוע שגרת ישיבת צוות וירטואלית, נוהלי עבודה במצלמה פתוחה, שעות מוסכמות ליצירת קשר עם המנהלים וכו'. במקביל כדאי לחזק את השימוש בפורטלים של התקשורת ארגונית, לקיים הדרכות וירטואליות ולהעשיר את העובדים בידע חדש. חשוב מאוד לוודא שמירת מידע ותקשורת מאובטחת.

יש לשמור על קשר יומי רציף עם העובדים מהבית בגלל בידוד רפואי או מסיבה אחרת. אפשר שחלק מעבודת צוות ההערכות תכלול התייחסות אישית לצרכי העובד בבידוד ומשפחתו. קו פתוח טלפוני לעזרה, משלוחי מנות, שיתוף סרטונים מהנעשה בבתים וצוותים אחרים בחברה ובעיקר אוזן קשבת שיכולה לעזור לעובד בהפגת תחושת הבדידות ובחיזוק השייכות לארגון.

משבר הינו הזדמנות למנהל לחידוד התנהגות מנהיגותית

אי הודאות עלולה לעורר חרדה בלב העובדים הלקוחות והספקים. מנהל שיהיה פרואקטיבי וישלוט במצב ישדר שליטה מנהיגות ויכולות למרות המצב הכאוטי שסביבנו.  חשוב שהמנהלים יהיו בקשר רציף עם כלל העובדים אלו שבבית ואלו שבארגון, יעדכנו ויאפשרו פתרונות מהירים למצבים השונים שיתהוו בזמן המשבר.

כותב המאמר: אבי אלבאום , מנטור מתנדב בקרן-שמש

שיתוף:

מאמרים נוספים

חוזה שכירות – לא חותמים לפני שבודקים

חוזה שכירות – לא חותמים לפני שבודקים

נטוורקינג – כך תעשו את זה נכון!

נטוורקינג – כך תעשו את זה נכון!

הקמת עסק חדש – 5 טיפים לצעדים ראשונים

הקמת עסק חדש – 5 טיפים לצעדים ראשונים