סיכום שנה ואיך לקחת את העסק קדימה בשנה החדשה?

חיפוש מאמרים

הרשמה לעדכונים


עכשיו, כששנת 2019 נמצאת ממש בתחילתה, אין זמן טוב יותר לעצור ולחשב מסלול מחדש – מה עבד בשנה החולפת כמו שתכננתם ומה לא?
איפה נמצא העסק היום? ו.. איפה אתם רוצים שהוא יהיה בעוד שנה מהיום?
סיכום השנה הוא עיתוי מצוין להסתכל על התמונה הגדולה ולהפיק לקחים מהניסיון 'שהרווחתם' כדי להתחיל את 2019 עם פוקוס חד ומוטיבציה מחודשת.

קבלו את המדריך לביצוע סיכום שנה שיסייע לכם לממש בהצלחה גדולה (עוד) יותר את מטרותיכם העסקיות –


מה עבד כמו שצריך ומה לא?

מטרת השאלה הזו היא להתבונן על הפעולות שביצעתם בשנה החולפת ולהעריך את מידת האפקטיביות שלהן.

 

  • תחילה, ענו על השאלה: מה אתם מגדירים כ- "הצלחה"?
    אם עיקר הפדיון של העסק מגיע מפרסום אונליין, הרי שהגברת התנועה לאתר העסק היא מטרה מרכזית. אם אתם מנהלים חנות אלקטרונית, הרי שהמרת הגולשים לקונים היא יעד מרכזי עבורכם.וודאו שיש לפניכם את הפרמטרים על פיהם תוכלו להעריך את אפקטיביות המהלכים העסקיים שיזמתם (מדדי ביצוע – KPI's– גובה הפדיון ללקוח, עלות סחורות, שיעור לקוחות חוזרים וכו') –
    השוו את הנתונים בפועל ליעדים שהצבתם ובדקו:
    – אילו פרויקטים הצליחו? אילו מהלכים נכשלו?
    – האם הושקעו משאבים שלא לצורך?
    – אילו לקחים תוכלו להפיק?נתחו את הגורמים שהביאו לכישלון מהלכים שיזמתם וגם להצלחות שהשגתם; איך תוכלו להקצות את המשאבים שלרשותכם באופן יעיל יותר?  מה גרם למהלך מסוים להצליח במיוחד ומה תוכלו ללמוד מההצלחה?
    מהו ההישג המשמעותי ביותר שלכם בשנה החולפת ומדוע אתם מחשיבים דווקא את ההישג הספציפי הזה?
  • סקרו את הפעילות השוטפת של העסק וקבעו לכל משימה מסגרת זמן שתתמוך באסטרטגיה העסקית שלכם
    ערכו רשימה של המשימות המבוצעות בקביעות (על בסיס יומיומי, שבועי, חודשי). עברו על הרשימה ובדקו –
    – מה לוקח זמן מעבר לנדרש?
    – אילו משימות תובעות מכם יותר מידי אנרגיה?
    – האם ניתן לייעל חלק מהמשימות הקבועות? להעביר למיקור חוץ (outsourcing)?
    – האם חילקתם את עומס העבודה באופן יעיל בין אנשי הצוות?שימו לב מה "קופץ" לעיניכם מתוך רשימת המשימות ושאלו את עצמכם: "מה עובד עבורי? מה פחות?"
    אם אתם מבצעים באופן אישי משימות שגורמות לכם מתח מיותר או גוזלות מכם יותר מידי זמן, חשבו איך באפשרותכם לשפר את אפקטיביות העבודה וגם את איכות חייכם.
    אם, למשל, גיליתם שבשנה החולפת בזבזתם 'ים של זמן' על תיאום פגישות או על טיפול בחשבוניות ובתשלומים, באפשרותכם להיעזר במערכות אוטומטיות (הנגישות אונליין); כך ירוכזו כל הנתונים הנדרשים לכם במקום אחד ויהיה באפשרותכם לפנות יותר זמן לפעולות שיקדמו את מטרותיכם העסקיות.

סיכום השנה – איפה נמצא העסק היום?

  • עד כמה העסק יציב?
    זהו הזמן להסתכל על סיכום שנה, 'השורה התחתונה', ולבדוק מה אומרים המספרים: האם רשימת הלקוחות של העסק גדלה או הצטמצמה?
    האם הפדיון השנתי גדל בהשוואה לשנה הקודמת? האם יש לעסק מספיק רווח?
    סיכום השנה הוא גם עיתוי מצוין לבחון את בריאותו הפיננסית של העסק, לערוך תקציב שנתי ולבדוק האם יידרשו מקורות מימון נוספים לצורך השקת קמפיינים חדשים בשנה שלפניכם.
  • מה הם הפרויקטים שיימשכו לתוך 2019?
    ברגע שתהיה לכם בהירות בנוגע להצלחות שהשגתם בשנת 2018, תוכלו לקבוע סדרי עדיפויות ולהחליט אילו פרויקטים רווחיים עבורכם ואילו יוזמות עסקיות כדאי לבחון מחדש ואפילו 'להקפיא'.
    בעזרת המסקנות שתקבלו מהסיכום השנתי תוכלו אף לקבוע מה הן שיטות העבודה שכדאי ליישם על מנת להשיג תוצאות משופרות בכל פרויקט שתובילו.

ולאן מתקדמים בשנה הקרובה?

מהם היעדים האסטרטגיים שתרצו להשיג ב- 12 החודשים הבאים?

לפני שאתם מסתכלים קדימה, חשוב להיזכר למה אתם נמצאים כאן מלכתחילה.. מהו החזון העסקי שמנחה אתכם? למה בחרתם לעשות את מה שאתם עושים ובאיזה אופן אתם עושים הבדל בחיים של אחרים?
מהי הצהרת הכוונות  האישית שלכם לשנה הקרובה – האם חשוב לכם יותר לכבוש שוק חדש? או אולי להשקיע את רוב המשאבים בשיפור חוויית הלקוח?

עכשיו
הזמן להציב יעדים  קונקרטיים – איפה אתם רוצים להיות בעוד שנה מהיום? (היו ספציפיים ככל האפשר).
מה תוכלו לעשות ב- 6 החודשים הקרובים כדי לקדם את מטרותיכם?
אל תסתפקו בהצהרות!  פרקו את היעדים שהצבתם ליעדי משנה ולמשימות מדויקות וקבעו  מסגרת זמן להשלמת כל משימה.

גם אם היעד שהצבתם לסוף השנה נראה לכם כרגע 'ענק' ולא לגמרי בר השגה– אין סיבה ממשית להילחץ.. קבעו אבני-דרך לביצוע הפרויקט, הגדירו תאריכי יעד להשלמת כל שלב וכך תגדילו משמעותית את הסיכוי להגיע ליעד, גדול ככל שיהיה.


להצלחתכם!

 

מאמרים נוספים

איך לשמור על מוטיבציה גבוהה של העובדים בעסק הקטן?

איך לשמור על מוטיבציה גבוהה של העובדים בעסק הקטן?

נטוורקינג – כך תעשו את זה נכון!

נטוורקינג – כך תעשו את זה נכון!

אז מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול – שכיר או עצמאי?

אז מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול – שכיר או עצמאי?