שאלות שחשוב לשאול לפני שנכנסים לשותפות עסקית

הרשמה לעדכונים

מאמריםלמייל שלך


קטגוריות פוסט

שותפות עסקית יכולה להיראות כמהלך עסקי מתבקש שיכול לתרום רבות לצמיחת העסק.

אלא ששותפות עסקית עלולה מהר מאד "להתפוצץ בפנים" עקב חוסר הסכמה לגבי יעדי העסק או תחומי האחריות של הבעלים.

לכן, טוב תעשו אם תבדקו בשבע עיניים את מי אתם מכניסים לתוך חייכם, גם אם מדובר במישהו שאתם מכירים.
לפניכם 10 נקודות למחשבה על שותפות, לפני שאתם צועדים בדרך ל- "חופה"…

 

  1. למה בעצם אתם עושים את המהלך?

במקרים רבים של שותפות, שותפים נכנסים להרפתקה עסקית מכל הסיבות הלא נכונות – לאחד יש רעיון, השני חושב שזו הזדמנות טובה לעשות כסף, אבל בפועל לא לוקח על עצמו את האחריות הנדרשת. מהר מאד השניים מוצאים עצמם מסוכסכים אחד עם השני וגם.. עם חשבון הבנק.
בשורה התחתונה, מומלץ לא להיכנס לשותפות עם מישהו שלא מחויב לרעיון לפחות כמוכם. התנגחויות בין השותפים יביאו לתוצאה אחת ידועה מראש – קריסת העסק.

  1. האם שותפות היא הפתרון?

אם מדובר בחברת סטארט-אפ שיש להשקיע בה כסף, יתכן וזהו רעיון טוב לצרף שותף בעל אמצעים שישקיע בעסק ביחד איתכם.
אבל, לפעמים, כל מה שאתם צריכים הוא מישהו שיגיע לעבודה בין 08:00 ל- 17:00, ישקיע את הזמן ויביא את התוצאה. במקרה כזה עדיף לשכור עובד ולא למהר לחלק אחוזים בעסק שבניתם.
באופן עקרוני, אל תמהרו לקחת שותף אם קיים פתרון זמין אחר שמאפשר לכם להמשיך להחזיק בשליטה מלאה על העסק.

  1. האם השותף מביא איתו כישורים מקצועיים שלכם אין?

כל שותף צריך להביא איתו כישרון או מומחיות  שאין לצד השני; בין אם כריזמה אישית ויכולת מנהיגות או כישורים טכניים שימנפו את אסטרטגיית המוצר.
צוות ניהולי חזק הוא מקור משיכה למשקיעים, ובנוסף נותן בסיס איתן ל שותפות העסקית.

 

  1. איזה מוניטין יש לשותף הפוטנציאלי?

איך רואה הקהילה העסקית את השותף הפוטנציאלי? האם מדובר במקצוען שיצר לעצמו שם? האם זהו אדם שקל לעבוד איתו?
דברו עם קולגות ועם מעסיקים קודמים, בקשו המלצות ובדקו מה הם הערכים על פיהם פועל השותף בעסקים ובחיים.
אם מדובר במישהו הידוע כבעל קשרים, בדקו שהקשרים האלה הם לא רק 'על הנייר' ושהשותף הוא אכן מי שהוא מתיימר להיות.
זכרו, מה שעושה את המותג שלכם הוא לא 'הלוגו', אלא האנשים שמאחוריו.

  1. האם נסיבותיו המשפחתיות של השותף מעוררות סימן-שאלה בנוגע ליכולתו להתמסר לעסק?

אם, למשל, בת הזוג של השותף בהיריון או שעליו לטפל בהורה מבוגר, יתכן מאד שדעתו תהיה מוסחת לעיתים קרובות, מה שעלול לפגוע בניהול העסק ולא להשאיר מספיק זמן למעורבות בפעילות השוטפת.
אם ענייניו המשפחתיים של השותף הם שעומדים בראש סדר עדיפויותיו או אם משפחתו אינה עומדת 100% מאחוריו, זהו קרוב לוודאי לא האדם הנכון.

 

  1. איך יתמודד השותף הפוטנציאלי עם מצבים מורכבים?

בעסקים כמו בעסקים יש להתמודד לעיתים עם מצבי משבר. כאן חשוב לבדוק מהו  הרקורד העסקי של השותף החדש – האם, למשל, בזמנים של קושי פיננסי הוא נהג לא לשלם לעובדיו משכורות בזמן?
או שעשה את הדבר הנכון ולקח הלוואה מהבנק? יש קווים אדומים שלא חוצים. ואם השותף נוטה לחצות קווים, יש להטיל ספק במהימנותו – כאדם וכשותף לעסקים.

  1. איך יגיב כשהוא תחת לחץ?

במידה והשותף ניהל עסק בעבר, בדקו: איך נהג להתמודד עם בעיות שכיחות כמו תלונת לקוח או איחור בתשלום לספק?
אם התנהגותו של השותף הפוטנציאלי הייתה בלתי הולמת, קחו בחשבון שזהו לא האדם שיידע להגיב במתינות ולתפקד ביעילות תחת מצבי לחץ.

  1. האם השותף מוכן לשים את הדברים על הכתב?

עם כל הכבוד ללחיצת יד, קריטי לסכם את הדברים בכתב.
תארו לעצמכם מצב בו השותף נעלם מהעסק לחצי שנה בעקבות משבר משפחתי; האם במקרה כזה עדיין עליכם לשתף אותו ברווחים?
כשמסכמים דברים בכתב, עולות אל פני השטח רוב נקודות המחלוקת האפשריות.

כך, במידה והשותף יתגלה כאדם שאינו ממלא את חלקו בעסקה תהיה לכם האפשרות 'לחתוך' מבלי שהעסק שלכם ייפגע.

טיפ קטן לסיום:

בתחילת הדרך המשותפת, הנטייה הטבעית היא לצבוע את העתיד בוורוד; רוב האנשים, לא יחשבו על הבעיות והמחלוקות שעלולות לצוץ בנסיבות לא צפויות.
כדי להיות על הצד הבטוח – היעזרו בשירותיו של עורך דין שבקיא בענייני חברות ויידע להציף תרחישים שכיחים. כך תתחילו את השותפות עם ראש שקט ותוכלו להתמודד בקלות עם כל אתגר שיגיע בהמשך.

שיתוף:

מאמרים נוספים

איך לבנות תכנית עסקית אסטרטגית? מדריך וקובץ להורדה

איך לבנות תכנית עסקית אסטרטגית? מדריך וקובץ להורדה

איך לגרום לשיווק מפה-לאוזן לעבוד ?

איך לגרום לשיווק מפה-לאוזן לעבוד ?

האם העסק שלך בדרך להצלחה? מדריך להגדרת מדדי ביצוע לעסק

האם העסק שלך בדרך להצלחה? מדריך להגדרת מדדי ביצוע לעסק

תגובות

[…] רגע! יש עוד…איך לבנות אתר לעסק? חלק שני – 8 טיפים שימושיים נוספים […]

[…] עקבו אחר היסטוריית הקניות של הלקוחות והתאימו את הצעות המכירה שלכם להעדפות הלקוח. […]